Alla inlägg under december 2010

Av Carina - 28 december 2010 17:23

Så var det dags för veterinärbesök...igen, med Tonic.

Vi var till vår "vanliga" Ingrid T, hon är så bra & kunnig och säger precis som det är.

Tonics systa på svansen gick inte att skära bort, den var för stor och det skulle inte finnas nåt skinn kvar att sy igen med, i sådana fall skulle man bli tvungen att kapa av svansen...Aldrig i livet !  Hon punkterade den i drog ut innehållet stället, sen får vi se hur länge den håller sig platt. 

Sen hade han analsäcksinflammation igen och måste spolas.  Fy tusan vilken stank! Och till råga på allt så släppte sprutan från nålen och hon fick fullt i ansiktet, med det var nog mest "spolvätska"

Och så tittade hon igenom honom och tyckte att hans päls hade blivit så dålig sen vi sågs sist..och det har den ju också, han är nästan kal på vissa ställen och har ingen underull kvar, stackarn. Nu ska vi prova med att ta bort kortisonet och sätta in antihistamin i stället och sen fick jag ett nytt schampoo som är mera djuprengörande och skulle hjälpa till att ta bort de svarta fläckarna i huden ..


Pust & Stön !! 

Men vad ska man göra ??

Av Carina - 27 december 2010 16:40

....skönt....faktiskt !

Julen blev traditionsenlig ....som alla andra jular..inte mycket att skriva om men lite tokigt fotande blev det...

Men, vad gamla både mina föräldrar och grabbarna blivit.... och jag ..Det går FÖR fort...


  

 Ska man flytta hemifrån behövs en hel del saker...måttligt glad kille ..

Skärpt till er nu..... 


..mormors 6:e chokladask

  

raggsockor är bra att ha.... 

     ????

..jag vill fan inte vara med på bild

    ...  morfarn      

Sötningarna... 

  

Av Carina - 22 december 2010 18:29

...........jo, på Systembolaget   ....

och blir då man  självkart tvungen att prata om dittan & dattan..vilket då i sin tur kan resultera i en hel del glömska...

Jag åkte dit i dag, för att jag glömde det igår när jag var vid Gränby centrum , och i dag glömde jag köpa glöggen som jag hade åkt dit för att köpa i dag (det blev en massa annat i stället)...och det kom jag på när jag var på  demensboendet och hälsade på morsan....

.Kanske dags att boka ett rum där nu ?    


.....så det var bara att åka tillbaka igen..för glögg måste man ju ha!

  






Av Carina - 21 december 2010 14:26

....den lyser med sin frånvaro, för närvarande, eftersom "den där" julen närmar sig så finns det lite annat att fixa med...trots att man har stora barn..så blir dom små igen när julen närmar sig.....och vill ha paket ! 

Det har ju varit hyffsat lagom kallt i ett par dagar, perfekt för att vara ute, men i dag fryser Tonic om fossingarna igen (-18). Dessie är här i dag igen. och Lexi roar sig med att tala om att ..


..den här filten den är MIN den....     


Häromdagen när vi var ute så var det sååå nära ett hundslagsmål...med TONIC av alla hundar..fast det var inte hans fel, en ung svart labradorhanne kom gåendes med en människa mot oss och jag såg på långt håll att det var hunden som var ute och gick med människan...den börjde hoppa och skutta i kopplet och kröp ur halsbandet och kom rusande mot oss....SHIT.. Lexi hann jag få bakom mig..med Tonic hann jag inte det och han blev skogstokig och svarade upp rejält..har faktiskt aldrig sett honom så förbannad...efter en stund så fick hon tag i hunden iaf och naturligtvis så var det en sååå snäll hund sååå...jodå, det var den säkert, det tror med.. bara en ouppfostrad yngling ,men det som överrraskade mig var att Tonic svarade upp så rejält... men det är väl klart att han inte tar vilket skit som helst av unghannar   .


Mycket snö är det..och jag lyckades hålla kameran vid liv,under en promenad..

   


...förresten så måste jag nog ta en sväng till veterinären med Tonic igen..knölen på svansen växer och han ömmar nära man klämmer på den, och så undrar jag om han inte fått nåt med analsäckarna igen..han åker kana och naggar sig i baken....igen.





Av Carina - 16 december 2010 14:40

Tonic piggnade på sig efter medicinering och ett antal timmars bad & omvårdnad..kortison har snabbt & effektiv verkan...men tyvärr också biverkningar, men vad gör man?

Senare i går på em så tog vi, hundarna & jag ,och åkte till äldreboendet för att hälsa på min gamle mor. Jag visste att den ordinare personalen skulle bort på nåt  möte så då passade jag på att ta in hundarna där...  

 Genast så kommer ett par dementa åldringar framstapplade och hör och häpna t.o.m  Lexi lät sig klappas.  .Dom lever upp liksom när dom får se och känna på en hund....trots att Tonic fick för sig att hälsa lite väl häftigt på en gubbe, men han bara skrattade och lös som en sol.

Jag ska banne mig ta kontakt med chefen för boendet och ifrågasätta varför man inte får ta med hundar ???  (för att en del av personalen är rädda ) när dom kan vara till sån glädje för gamlingarna ..


I dag har vi Dessie här igen och snön bara värker ner så vi har ägnat oss åt lite inomhusträning i form av fotpositioner, NU har lilla "rottan" börjat förstå vad jag vill att hon ska vara. KUL !


...men nu är det dags att ta en prommis igen...eller rättare sagt pulsa fram i snön.


Av Carina - 15 december 2010 10:44

I går var vi i väg till Knivsta bk och tränade tillsammans med Anna /Busy, det var ett bra tag sen nu vi träffades, så det var på tiden. Vad hennes jycke har energi & motivation!!... men lite "ljudlig" . Alla fick tränas , Lexi också.. Vi kommenderae varandra i vanlig ordning och höll på i c:a 2 timmar, sen blev det en aning kylslaget...

Tonic tyckte det var kul att komma dit igen, men jag märker att han håller inte att träna med för länge...och i dag fick jag svar på det varför han blir så där ...igen.

Stackars kraken har ju varit låg och trött ett tag  och i dag så  bröt ett allergiutbrott ut igen, fullt av blemmor, krustor och röd hud   ...och han har naggat sönder sig baken i natt. Varför just nu ?

 Dags för badning, föning , baddning, smörjning och öka på kortisonet...hoppas på att få slippa sätta in antibiotika. 

 Jag vet vad en del av mina träningskompisar tycker att jag borde göra med honom ...

Men hur lätt är det ???  Det är väldigt lätt att råda andra till vad dom borde göra med en hund som inte är ok...men sen när det gäller sin egen, så blir det en helt annan sak, men jag tror & vet att när man kommer till en viss gräns så fattar man det beslutet som är det rätta för sin bäste vän.....

Av Carina - 13 december 2010 13:35

I dag tränar jag hund igen   ...... 3 st!   Lexi, Dessie  & Tonic.

 Det var kallt som attan på morgonen, så vi tränade inomhus efter morgonrundan, gripande av apportbock för Dessies del...hon tycker inte riktigt om apportbocken, men med god korv så går allt...efter ett litet tag..när hon fått tänka ut att det är lönsamt att ta den på mitten. Tonic & Lexi fick träna ingångar och positioner med apportbocken.

Sen blev  det rikigt skönt och soligt väder så då tog vi och traskade iväg till en husvagnsparkering här i närheten vid järnvägen..Kanonbra att träna där..plogat och fint! 

 Alla satt tysta i solskenet och väntade på sin tur. Med Lexi och Tonic körde jag lite allt möjligt och med Dessie så startade jag lite med fotgåendets postioner....hon har inte en susning om vad hon håller på med ..... än.....använder mig av "fingertarget" och klickern och får jobba med belöningar på utsidan så hon får in rumpan . Inkallning är hon duktig på.  

Men nåt som bekymmar mig är att Tonic inte är på topp , han är så trött & låg emellanåt....vet inte varför?  

Av Carina - 9 december 2010 10:58

Vad gör vi ? Inte mycket faktiskt.. "Dagbarnet"  har varit här ett par dagar igen, vi promenerar  och promenerar...och tränar "hyfs" och kontakt..känner faktiskt att jag har riktigt bra kontakt med henne och hon är lyhörd på mig..

...hon har en "bra" nos har jag märkt bla när vi tränat/lekt uppletande och hon är samarbetsvillig och läraktig.....tror att det finns potential i jycken för att kunna tävla ..pratade lite med hennes husse om det häromdagen och efter som dom inte har tid och möjlighet så sa han att det var ok om jag tränade och tävlade med henne.....Tja varför inte? Visst, det är ju inte min jycke, men jag kan/får ju inte skaffa en egen jycke till... än.  Galet kan det ju tyckas, men jag tycker ju om att hålla på och pyssla med hundträning...

Ska börja testa lite smått så får vi se hur det går framöver, men måste då också ta med henne till olika klubbar först för att miljöträna henne...

Skulle faktiskt vara kul att starta i en appellklass igen   




Ovido - Quiz & Flashcards